THE VOICE OF HOLLAND; nieuwe trend “focus op de inhoud”

THE VOICE OF HOLLAND; nieuwe trend “focus op de inhoud”

Al enige jaren is er een hype in Nederland: talentenjachten waarin stylisten een grote rol spelen. De eerste talentenjachten draaiden vooral om het uiterlijk: was je te dik, droeg je een soepjurk of had je een pokdalig gezicht dan werd je afgebrand of uitgelachen door een harteloze jury en heel Nederland lachte mee.
Kandidaten die wel door de eerste ronde kwamen, moesten een contract tekenen waarin ze toestemming gaven dat anderen beslisten wat ze zouden zingen, wat ze zouden dragen en zelfs wat ze zouden zeggen ongeacht hun eigen smaak of wensen. Daarmee werden ze een soort willoze, inhoudloze trekpoppen.
Toen was daar de Voice of Holland. Daar ging het in de eerste ronden niet meer om het uiterlijk maar om de inhoud, in dit geval de stem. De jury draaide zich demonstratief om en kandidaten als Ben Saunders en het harpmeisje Iris kregen opeens een kans, een kans die ze in Idols, Popstars of de X-factor nooit hadden gekregen. Sterker nog, ze kregen niet alleen een kans, ze wonnen de wedstrijd ondanks of misschien wel dankzij het ontbreken van een standaard uiterlijk.
Is er een nieuwe trend in Nederland zichtbaar? Is er een roep naar inhoud i.p.v. uiterlijk.
Ik denk het wel!

In het bedrijfsleven is dit juist de trend. Wie ben je als bedrijf, wat vertegenwoordig je en vooral wat is jou onderscheidend vermogen, jouw persoonlijkheid als bedrijf. Was het eerst voldoende om je te onderscheiden met een product. Tegenwoordig wordt het steeds belangrijker om je te onderscheiden op persoonlijke gronden.
We willen niet meer alleen een verhaal over de buitenkant, we willen de mens achter het verhaal. Transparantie en duurzaamheid zijn daarbij de leidende draad. We willen weten hoe producten worden gemaakt, door wie en of het op humane en milieuvriendelijke manier wordt vervaardigd.
We vertellen het aan elkaar als je ergens vriendelijk wordt geholpen, als mensen je op eerlijke manier voorlichten e.d. Daarmee worden ouderwetse waarden, zoals eerlijkheid, hoffelijkheid en vriendelijkheid weer hot.

Als je naar ons taalgebruik kijkt is het woord oppimpen een veel gebruikt woord in media en door vooral jonge en snelle mensen. Er wordt vaak gezegd; we pimpen ons huis even op, we pimpen onze kleding even op etc.
Terwijl we toch juist in de aankleding van ons huis en onze kleding onze persoonlijkheid willen uitdrukken. Als we naar the Voice of Holland kijken zouden we zelfs kunnen concluderen, dat dit ook is waar we naar op zoek zijn. Eigenheid en een onderscheidend vermogen.
Oppimpen is een glanslaagje aanbrengen op de buitenkant.
Als we met een lik verf ons raamkozijn opknappen en het houtwerk daaronder is verrot, dan zal in no-time de rot weer naar boven komen. Het is juist de onderlaag die zorg nodig heeft om op een duurzame manier het kozijn te laten glanzen.
Oppimpen is dus eigenlijk passé en transparantie, duurzaamheid en persoonlijkheid zijn de nieuwe trend.

Maar hoe goed kennen we onszelf? Vraag maar eens aan mensen om je heen om 5 goede en 5 slechte eigenschappen over zichzelf op te noemen. Een aantal van ons zal dat gemakkelijk afgaan, maar een nog groter aantal komt niet veel verder dan 2 eigenschappen.
Hoe geef je dan je persoonlijkheid goed vorm en durf je daarin van de algemene norm af te wijken?

Ik werk met een test waarin de zeven gezichten van de vrouw en de man in soorten en maten of anders gezegd de verschillende kwaliteiten van de vrouw en de man zichtbaar worden.
Dit is een instrument dat je de mogelijkheid biedt om je persoonlijke kwaliteiten in kaart te brengen. En dit biedt je de mogelijkheid om je te ontwikkelen op grond van je persoonlijke blauwdruk.
Mensen kunnen zo hun eigenheid en kwaliteiten van binnen en buiten in balans brengen en transparant en leesbaar worden voor de wereld om zich heen.
Door de focus te leggen op de binnenkant geef je inhoud aan de buitenkant.
Zo zijn we niet langer leuk en opgepimpt, maar echt en origineel.